Vállalati blogot szeretne indítani vagy fejlesztené a már meglévőt? Cikkünkből megismerheti a legfontosabb alapszabályokat, valamint számos tippet talál a blogok hatékony működtetésére vonatkozólag is.
A jól megtervezett, elkészített és fenntartott céges vagy ügyfélszolgálati blog számos előnyt nyújt tulajdonosa számára. A vállalati blog:
- Megmutatja cége emberi arcát
A cég frontvonalában dolgozó kollégái által működtetett blog vállalata valódi, emberi arculatát fogja megjeleníteni. A nagyközönség többé már nem csak egy profittermelő gépezetet lát majd az Ön cégében és ez sokkal személyesebb kapcsolatot eredményez. - Elkötelezi vásárlóit
A legjobb üzleti blogok lehetőséget adnak az olvasóknak arra, hogy hozzászóljanak a témához. Ez azt mutatja, hogy cége állja és kezelni is tudja a kritikákat. Ráadásul számos értékes információt is begyűjthet, ha figyelemmel végigköveti olvasói hozzászólásait. Olyan mintha egy állandó fókusz csoportot tartana fent. - Ablakot nyit márkája megismeréséhez
Míg a legtöbb céges kommunikáció arra törekszik, hogy mindenkinek mindent megmutasson, az Ön blogjának meglehet az egyedi személyisége mely márkája kultúráját tükrözi. Ez részben azt mutatja, hogy kicsoda is Ön, részben pedig azt, hogy kivé szeretne válni. Ráadásul az olvasók mindig arra kíváncsiak, hogy mi van a függöny mögött. Minden cégnek megvan a maga sztorija és a blog igazán az a hely, ahol ezt elmondhatja. - Kiegészítő információkat ajánl
Ön egy üzletben tevékenykedik ami valamit elad ugye? Nos, valamennyire biztosan.
A legtöbb esetben azonban önmagát kell eladnia: a márkáját és az imidzsét. Tegyük fel, hogy a tanácsadói üzletben érdekelt. Az ügyfeleiért dolgozik, de miközben munkáját végzi óhatatlanul is felfed olyan belső információkat, melyből ügyfelei profitálhatnak. Osszon meg blogjában ingyenesen néhány ilyen bennfentes információt az érdeklődőkkel (potenciális vásárlók, média stb.) és ez cégét vezető szerepbe sorolja majd saját iparágában. Ezzel a technikával ráadásul számos potenciális eladást is generálhat. - Választ ad a kritikus ügyekre
Nézzen szembe vele, ha a dolgok rosszul alakultak. Ha már megesett a probléma, az első amit vásárlói várnak Öntől, a magyarázat. A blog bejegyzések gyorsan megírhatók és közzétehetők válasz gyanánt egy aktuális ügyre. Még akkor is ha nem tud teljesen pontos választ adni, a blogja a legjobb hely, hogy egyszerűen ezt mondja: "Tudjuk, hogy probléma van, de dolgozunk rajta."
Ki és mit írjon?
A céges blogolás általában csapatmunka. Néhány cég megengedi alkalmazottainak is, hogy egyénileg működtessenek egy blogot, ha számos érdeklődő akad az adott személy szakterülete iránt. Más cégek rettegnek ettől. Ez érthető. Érdemes meggondolnia, hogy működésbe hozzon egy rugalmas szerkesztői protokollt, mely magában foglalja a szövegszerkesztést, a PR és a jogi ügyeket. Bárhogy is alakítsa ki rendszerét, biztosítani kell, hogy az irányvonalak mindenki számára egyértelműek és világosak legyenek.
A blog készítés szabályai
Az alábbiakban megtalálhatja a hét legfontosabb tennivalót (vagy, hogy mit ne tegyen) ha márka vagy céges blogot szeretne indítani.
1. szabály: Ismerje meg közönségét
Egy kis kutatást kell végeznie, hogy pontosan ki is a közönsége. Az ismeretek alapján össze tudja gyűjteni olvasói mire vágynak és mi elégíti ki szükségleteiket. Számos forrás létezik ahonnan begyűjtheti az adatokat:
- Más blogok az Ön iparágában
- Fórumok, hírcsoportok és más online közösségek
- A kereskedelmi média
- A saját ügyfélszolgálata (ez lehet a legjobb forrás mely alapján meghatározhatja blogja hangvételét és tartalmát)
Tartsa észben, hogy olvasói tábora nem csak a vásárlóiból áll. Olvasóközönségébe fog tartozni a média és iparága véleményadói is, úgymint a népszerű bloggerek, tanácsadók és szakemberek akik folyamatosan tanulmányozzák az adott területet. Természetesen a versenytársai is olvasni fogják blogját.
2. szabály: Határozza meg blogja hangvételét
Miután már annyi adatot begyűjtött közönségéről amennyit csak lehetett, a következő lépés, hogy meghatározza blogja általános hangvételét. Ha a blogja egy szoftver termékhez kapcsolódik melynek az alapvető vásárlói bázisa mérnökökből áll, teljesen más hangnemet kell megütnie mintha könyvelőknek szeretne eladni valamit. Általánosságban azonban a blogja hangneme teljesen eltérő kell, hogy legyen mint az általános céges kommunikációjáé. Soha ne beszéljen túl hivatalosan. Íme néhány jelző mely leírja milyen lehet blogja hangneme:
- Laza és társalkodó
- Szenvedélyes
- Őszinte
- Hiteles
- Vidám
Ellenben a blogja soha ne legyen:
- Arrogáns
- Öndicsérő
- Zsargonokkal telített
Amikor csak lehetséges beszéljen érthető magyarsággal. A blogja nem egy non-stop nyitva tartó válaszadó központ, hanem egy laza módja az emberekkel való kapcsolattartásnak.
Bejegyzései soha ne legyenek monotonak. Végül is az Ön cége emberekből áll nem pedig gépekből. Ha több személy is szerkeszti a blogot, engedje, hogy mindenki kifejezhesse a saját egyéniségét.
Bejegyzései soha ne legyenek monotonak. Végül is az Ön cége emberekből áll nem pedig gépekből. Ha több személy is szerkeszti a blogot, engedje, hogy mindenki kifejezhesse a saját egyéniségét.
3. szabály: Készítsen egyedi designt
Blogjának egyedi kinézetűnek kell lennie, mely önmagában is megállja a helyét, mindemellett azért kapcsolódnia kell márkája kinézetéhez is.
4. szabály: Alakítson ki szerkesztői naptárat
Üljön le termékmenedzsereivel, ügyfélszolgálatosaival, marketing osztályával és határozzák meg nagyjából milyen tartalmat szeretnének a blogon a következő 8-10 hétben. Ne ragadjanak bele ebbe a tervbe, de azért mégis tartsák szem előtt irányvonalként, mely számos lehetőséget tartogat magában ha éppen ötlet hiányban szenvednek.
5. szabály: Legyen naprakész
Legyen tájékozott és idézzen közkedvelt naprakész eseményeket, a kultúra, technológia vagy a művészetek területéről. Akár még hivatkozhat is a különböző sztorikra. Ezt fontos betartania, mert az Ön olvasói éleseszűek és tudni fogják honnan származik az idézett információ. Blogja mindig ajánljon hasznos tippeket és trükköket, de megvitathatja iparága aktuális trendjeit is.
6. szabály: Vegyen be külsős véleményeket is
Érdemes megkérnie külsős szakértőket, véleményvezetőket iparágában, hogy speciális vendégként írjanak hozzászólást blogjában. Ők aztán igazán nagyot lendíthetnek a hitelességén.
7. szabály: Legyen jól látható
Ne ódzkodjon tőle, hogy változtat, állításokat közöl vagy olyan ügyeket hoz felszínre melyek fontosak Önnek. Ha úgy érzi, hogy valamely szabályozás vagy politikai döntés lenyomja az Ön iparágát, hallassa a hangját! Hozza nyilvánosságra a részleteket, hisz Önnek, mint üzleti vezetőnek kötelessége is ezt megtenni. A blog egy kitűnő hely a fecsegésre. Ne feledje: minél határozottabb és láthatóbb, annál többen fognak Önre hivatkozni saját anyagaikban.
+1. szabály: Miről ne szóljon a blog
- Újraközölt sajtóhírek - hacsak nincs valamilyen teljesen más nézőpontja a dologról, ne legyen túl PR-os hangvételű.
- Olyan témák melyeket nem szívesen vitat meg cégen kívül (szabályozási és jogi kérdések stb.).
- Pénzügyek, részvény árfolyamok, bevételek, vezetői jutalékok és a munkatársak bármilyen pénzügye. A közönsége azt szeretné tudni mit tesz értük, nem azt, hogy mit tesz önmagáért.
- Olyan anyagok, melyek kívül esnek közönsége érdeklődési körén. Ha nem biztos abban, hogy milyen anyagokat tehet közzé, konzultáljon a jogászával.
Ne feledje közönsége sokkal inkább gondolja majd azt a cégéről amit Ön kommunikál róla, mint ami a valóság. Ezt tartsa szem előtt amikor végiggondolja a fenti 7+1 szabályt. Az első szabály a céges blogolásban, hogy nincs szabály, egészen addig amíg nem beszél a jogászával.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése